Thuis in de auto: hoe kies je een camper?
De behoefte aan een camper komt niet vaak voor, dus Oekraïense burgers hebben weinig ervaring op dit gebied. Daarom is het vrij moeilijk om dit moeilijke en niet goedkope transport op de juiste manier te kiezen.
Woonwagen
Woonwagens worden vertegenwoordigd door drie dimensionale klassen. De grootste, van 4,5 tot 6 meter, heeft een maximaal comfort, niet minder dan een volwaardige gemotoriseerde camper: een aparte keuken en slaapkamer, meubilair van hoge kwaliteit, een airconditioner, enz.
En in de kleinste trailer van 3,5 meter worden de meeste voorzieningen getransformeerd: slaapbank, slaapkamer-woonkamer, douche-wc. En de basiskenmerken van een camper-aanhangwagen zijn de volgende:
- De aanhanger kan losgekoppeld worden. Om de auto-aanhangwagen apart te gebruiken - zowel tijdens het jaar, als tijdens het leven in de aanhangwagen, bijvoorbeeld voor lokale uitstapjes op excursies of voor de aankoop van verse producten.
- Licentiecategorie. De grootte van de aanhangwagen, of preciezer gezegd het gewicht ervan, beïnvloedt het gewicht van het voertuig en de categorie van je rijbewijs. Houd daar rekening mee.
- Aanhangwagens bieden een ruime keuze aan uitrusting, die bijna niet afhangt van de grootte van de aanhangwagen: douchecabine, verwarming, airconditioning, koelkast, satellietinternet, zonnebatterij, LED-verlichting.
- Het besturen van een aanhangwagen vereist speciale vaardigheden, die je van tevoren moet aanleren.
Camper
Dit is een camper op basis van een camper (ook wel camper genoemd). En het is mogelijk om hem met eigen krachten uit te rusten. Erg handig, maar technisch moeilijk ding - dak dat omhoog gaat zodat je er op volle hoogte in kunt staan.
- De meest compacte versie in de "monolithische" vormfactor. Zelfs in steden met smalle straatjes kan de camper zonder problemen worden binnengereden.
- Hij kan ook als normaal transport worden gebruikt. In de meeste gevallen behoudt de camper min of meer zijn dagelijkse transportfunctie, dat wil zeggen dat het mogelijk is om niet alleen op vakantie maar ook op zakenreis te gaan.
- De nadelen zijn duidelijk - krap en beperkte opties voor uitrusting. Maar als het hele interieur ontworpen is voor twee personen, kan het zelfs mogelijk zijn om een badkamer te hebben.
Kastenwagen
Nog een voordelige variant van een autohuis is de inrichting van een minibus of een volledig metalen bestelbus. In Oekraïne is de beste manier om zo'n auto te krijgen - door in de tuningstudio de gebruikelijke bus naar eigen smaak uit te rusten.
- Op ware grootte. Misschien is het belangrijkste wel dat je niet alleen kunt slapen en eten in een hoge bestelbus, maar ook een actief leven kunt leiden. Alle vakantiegangers kunnen hoog staan, niet alleen degenen die onder de dakschaal passen.
- De mogelijkheid om geld te besparen door een basisvoertuig te kiezen. Als er geen frequente en lange reizen gepland zijn, is het mogelijk om een oudere bestelwagen of een goed bewaard exemplaar van een oud model als drager te kopen.
- Discretie. Voor veel reizigers is het belangrijk dat zo'n camper er van buiten meestal uitziet als een gewone bestelwagen en niet als een dure caravan.
Een andere voordelige camperoptie is een minibus of bestelwagen. De voordelen zijn onder andere ruimte en een bescheiden uiterlijk.
Semi-geïntegreerde camper
Dit is al de Europese klassieker, die op de Europese manier kost. Het is een woonmodule die met zijn cabine op een standaard licht vrachtwagenchassis staat. Er is een doorgang van het stuurwiel naar het woongedeelte, in feite is de cabine er vaak mee gecombineerd in één ruimte.
De fundamentele verschillen tussen in de fabriek gebouwde campers zijn het comfortabele onderstel en de meubels die in de vermogensstructuur van de carrosserie zijn ingebouwd.
- De mogelijkheid om een kwaliteitscamper te krijgen van een gerespecteerd wereldmerk. Dat wil zeggen, de beroemdste fabrikanten van autohomes spelen in dit genre. We benadrukken dat hun merkniveau precies blijkt uit de kwaliteit van het interieur.
- Hoge prijs. Traditioneel kosten dergelijke campers veel geld (ongeveer 50-100 duizend dollar). Maar het is mogelijk om geld te besparen door de fabrikant van het chassis: een camper met Mercedes-onderdelen is bijvoorbeeld veel duurder dan een camper met technische uitrusting van Ford of Fiat.
- Goedkoper dan de geïntegreerde camper. Voor bijna dezelfde kwaliteit is hij aanzienlijk goedkoper dan een zogenaamde geïntegreerde camper.
Geïntegreerde camper
De coolste optie volgens Europese normen. Als drager wordt hetzelfde chassis van bedrijfsbusjes gebruikt, maar zonder hun cabine. Het hele exterieurontwerp is van de hand van ontwerpers van camperfabrikanten en het exterieur lijkt in niets op dat van een commerciële vrachtwagen.
- Grotere binnenruimte. Deze huizen hebben meer ruimte binnenin omdat de bestuurdersruimte is opgenomen in de gemeenschappelijke leefruimte. De zetels draaien vaak en worden gebruikt als binnenmeubilair.
- Prestige stijl. Dankzij de homogene styling maakt de auto een holistische, duurdere indruk. Zo'n camper wordt niet gezien als een omgebouwde "gazelle". Er zijn mensen voor wie dit belangrijk is.
- Naast de hoge prijs van een camper, verhoogt de exclusieve vorm ook de prijs van het onderhoud. In feite moeten alle details van een carrosserie en de uitrusting ervan speciaal worden besteld bij de camperfabrikant, in plaats van ze te kopen in de dichtstbijzijnde autowinkel of bij de plaatselijke dealer van een merkcarrier.
Impromptu
Niemand verbiedt de eigenaar van een minibus of bus met meer of minder ruimte om deze tijdelijk om te bouwen tot een autohuis - voor de vakantieperiode. Journalisten van "Auto 24" hebben dergelijke varianten ontmoet tijdens hun zakenreizen.
Een gebruikelijke uitklapbare bank vervangt een slaapkamer, een compact biotoilet vervangt een badkamer en een tweepits gashaard en wastafel van het type "Mojdodyr" vervangt een keuken. Tegenwoordig is het verlichtingssysteem eenvoudig te regelen met LED-lampjes uit de dichtstbijzijnde autowinkel en (als je wilt) een oude accu, ongeschikt voor werk onder de motorkap als starter. Natuurlijk is het aan te raden om een soort gordijnen te gebruiken om het interieur van de bestelwagen in functionele gebieden te verdelen.
Als je zelf een caravan bouwt, kun je het beste een metalen bestelwagen als basis gebruiken: die is goedkoop en garandeert veel ruimte.
Bij het installeren van het elektrische systeem en de gaskookplaat is het belangrijk om de veiligheidsregels in acht te nemen: de draden moeten zorgvuldig worden geïsoleerd en de gasleidingen moeten worden afgedicht en beschermd tegen onopzettelijke schade.
Bron: https://buitenexpert.nl/
Комментарии
Отправить комментарий